Maak voorgoed komaf met cellulite dankzij deze tips

Veel vrouwen, ongeacht welke kledingmaat, hebben vaak last van cellulite. En in het komend bikiniseizoen is deze kwaal een doorn in het oog. Kunnen we deze sinaasappelhuid bestrijden? Met deze tips komen we al een stapje verder. 

Wat is cellulite?

Sinaasappelhuid komt vaak voor op je buik, benen en billen, zelfs op je armen. Deze huid wordt veroorzaakt door veranderingen in de vetcellen en onderhuidse bindweefsels: sommige vetcellen worden groter, waardoor ze het weefsel op sommige plaatsen onder de huid omhoog duwen, het gevolg? Cellulite.

Mogelijke oorzaken

  • Stress : wanneer je je in een stressvolle situatie beland, maak je cortisol aan. Door dit hormoon stapelt het vet zich op rond je buik, billen, heupen en dijen.
  • Roken : roken beschadigt de vorming van bindweefsel waardoor het sneller beschadigd raakt. Daarnaast verstoort het ook de circulatie waardoor je meer vocht vasthoudt dan normaal.
  • Hormonale veranderingen: anti-conceptiemiddelen, zwangerschap of menopauze kunnen cellulite veroorzaken of zelfs verergeren. De pil kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer vocht opstapelt.
  • Gekruiste benen : door met je benen over elkaar te zitten, verstoor je de bloed- en lymfevatencirculatie. Wanneer je dan nog eens een strakke jeansbroek draagt, is de kans dubbel zo groot.
  • Medicijnen : ook door medicijnen houdt je lichaam meer vocht vast.

Tips om cellulite tegen te gaan.

  • Drink meer water. Probeer iedere dag 1,5 l water te drinken, dat is precies wat je lichaam nodig heeft om je lymfesysteem correct te doen werken en om je huid optimaal gehydrateerd te houden. Drink ook niet té veel water, want dit kan een omgekeerd effect hebben op je lichaam.
  • Een goede nachtrust. Slaap minstens 7 à 8 uur per nacht, zodat je hormonenbalans in orde blijft. Bovendien heeft een schoonheidsslaap ook een positief effect op je huid!
  • Voldoende beweging. Bewegen zorgt voor een betere bloeddoorstroming en is erg gezond. Bovendien bestaan er speciale fitnessoefeningen om cellulite tegen te gaan.
  • Smeer crèmes. Cellulitecrèmes hebben het voordeel dat ze de huid ook hydrateren. En dat is geen overbodige luxe! Ze bevatten heel wat stofjes die de vetafvoer in probleemzones zoals dijen, billen en heupen stimuleren. Vergeet je lichaam ook niet regelmatig te scrubben voor een optimale bloedsomloop.
  • Eet gezond(er). Zeg"vaarwel" tegen gefrituurde gerechten of bewerkte voedingsmiddelen, deze helpen helaas de vorming van cellulite. Probeer meer groenten en fruit met vitamine C te eten om de cellulite weg te werken. Bijvoorbeeld sinaasappels, paprika's, citroenen en kiwi's. Gezonde proteïnes zijn ook een goede vorm van eten: vette vis, eieren, wit vlees, bonen, noten en volkorenbrood.