Dit doet het jo-jo effect met je huid!

We denken er niet altijd aan, maar gewichtsverandering heeft ook invloed op onze huid… Sterker nog, de huid, de eerste barrière tegen externe invloeden, is een weerspiegeling van onze gezondheid, en iedere snelle gewichtstoename of gewichtsafname heeft ook invloed op onze huid, als gevolg van een drastisch dieet, een groeipiek, een zwangerschap of grote stress.

Shutterstock

Onder de secundaire effecten als gevolg van een belangrijk dieet, ondervindt men de verslapping van de huid. De huid beschikt over mogelijkheden om zich aan te passen aan onze groei en aan “normale” balansschommelingen. Maar het verliezen van veel gewicht in een korte tijd (meer dan 1 kg per week) plaatst de natuurlijke elasticiteit van onze huid onder spanning, die zich dan niet meer kan aanpassen aan onze nieuwe vormen - met name ter hoogte van de armen, buik en romp. De huid wordt dan uitgerekt, en meer of minder belangrijke striemen verschijnen. Omgekeerd kunnen striemen ook verschijnen bij een gewichtstoename, zoals bij hardnekkige cellulitisgebieden.

Wanneer de huid zich verbreedt tijdens een dieet, kunnen er ook vroegtijdige rimpels op de wangen optreden. Op een meer “diepgaande” manier, weerspiegelt de huid ook hoe we ons van binnen voelen. Drastische diëten kunnen voedingstekorten genereren. Een evenwichtige voeding moet de nodige sporenelementen en vitamines bevatten - of als onderdeel van een streng dieet, kan een gebrek aan antioxidanten en vitamine A en B de huid droger, gevoeliger, brozer maken. De tekorten kunnen ook gevolgen hebben voor andere delen van het lichaam: de nagels kunnen broos worden, en de haren kunnen met mondjesmaat uitvallen.

Voorkomen en genezen

Het komt erop neer dat voor extreme gevallen, enkel reconstructieve chirurgie een belangrijke verslapping van de huid kan overwinnen. Het is echter belangrijk om te weten dat u de schade wel kunt beperken door het volgen van een paar eenvoudige tips:

  1. In het geval van een dieet, geef de voorkeur aan een geleidelijk gewichtsverlies, niet te abrupt en zorg voor een opname van voldoende eiwitten, dit is goed voor de algemene tonus.
  2. Hydratatie is heel belangrijk om uw huid gevoed en soepel te houden. Kies een goede bodycream en gebruik deze dagelijks met zorg, zowel tijdens als na uw dieet. Sommige crèmes zijn op basis van cafeïne en hebben een verstevigend effect. Vergeet uw gezicht niet: een dagelijkse gebruik van een dag- en nachtcrème kan het ontstaan ​​van rimpels vertragen en de verslapping van de huid tegengaan.
  3. Scrub uzelf ook regelmatig : een scrub één of twee keer per week verwijdert de dode huidcellen. Het is ook bewezen dat zeewaterbaden bijzonder gunstig waren om de huid te verstevigen, zoals de afwisselende baden van koud en warm water.
  4. Uw huid beschermen wordt vooral belangrijk in de zon: kies een voldoende hoge mate van bescherming en wrijf u royaal in met zonnebrandcrème - het zich onbeschermd blootstellen zorgt voor vroegtijdige veroudering van de huid! Let vooral op indien u vlekken, striemen of recente acne-littekens heeft: ze zouden onuitwisbaar kunnen worden na blootstelling aan zonlicht.

Tot slot, denk eraan dat een mooie huid begint van binnenuit: rook niet, hydrateer u elke dag voldoende en hou u aan een dieet rijk aan vetzuren (te vinden in vette vis, koolzaad- en lijnolie, noten, eieren ...).

Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang een geschenkbon ter waarde van €5 bij aankoop van €50!