Waarom vitaminen en mineralen belangrijk zijn bij elk dieet

Om goed en gezond te functioneren, heeft ons lichaam nood aan heel wat vitaminen en mineralen. Die vind je in voeding of in supplementen. Wil je enkele kilootjes kwijt? Dan moet je er goed op letten dat je - welk dieet je ook volgt - alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt die ons lichaam nodig heeft.

Vitaminen en mineralen zijn eigenlijk een soort bouwstenen: ons lichaam heeft ze nodig om goed te kunnen functioneren. Maar ons lichaam kan ze niet zélf aanmaken en dus moeten we ze uit voeding halen. Gaan we op dieet, dan eten we per definitie minder en schuilt het gevaar van een vitamine- en mineralentekort om de hoek. De bedoeling is uiteraard om minder koolhydraten, eiwitten en vetten op te nemen om zo gewicht te verliezen, maar een tekort aan de goeie voedingsstoffen als vitaminen en mineralen moet je voorkomen.

Tekorten

In heel wat diëten worden brood en zuivel uit het menu geschrapt, of de inname ervan drastisch verminderd. Maar bruin en volkoren brood is een belangrijke leverancier van vitamine B1, B6 en foliumzuur (B11), jodium en ijzer. Wie brood zomaar schrapt, kan dus een tekort aan die vitaminen oplopen zonder dat te beseffen.

Nodig

Waarom ons lichaam die vitaminen nodig heeft en al zeker tijdens een dieet? Ze houden een gezonde stofwisseling in stand, bouwen lichaamscellen mee op en versterken ons immuunsysteem. Mineralen zijn dan weer onmisbaar voor heel wat lichaamsfuncties. De bekendste zijn calcium, ijzer en magnesium.

Niet te streng

Strenge diëten zijn niet aan te raden. Ze zijn niet alleen moeilijk vol te houden maar verhogen ook de kans op vitaminetekorten. Volg je een langdurig dieet en neem je daarbij niet alle aanbevolen hoeveelheden van voedingsstoffen in, dan zijn voedingssupplementen zeker aan te raden.

Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang een geschenkbon ter waarde van €5 bij aankoop van €50!