Sporten: kies je voor extra spiermassa, calorieverbranding of conditietraining? 

Je wil gewicht verliezen door te gaan bewegen. Goed idee! Maar het is natuurlijk belangrijk dat je dit op een correcte, effectieve én gezonde manier doet. Dit is waar je op moet letten.

Afvallen puur door calorieën te tellen en jezelf uit te hongeren, is geen goed plan. Het is belangrijk om ook uit die zetel te komen en letterlijk in actie te schieten. Want sporten zorgt op verschillende manieren voor een boost in je lichaam:

- Het zorgt voor extra vetverbranding. En als je het goed aanpakt: niet alleen uit je overtollige vetreserves! Het haalt namelijk ook calorieën uit je spieren en glucosemagazijn.

- Als je de juiste sporten kiest, zorgt het voor extra spiermassa. Ziet er niet alleen goed uit in de spiegel, maar zorgt er ook voor dat je lichaam meer energie verbruikt. En dat niet alleen tijdens het trainen, maar ook als je in rusttoestand bent.

- Je hele lichaam én geest worden er daarnaast ook stukken beter van. Je kan stress beter te baas, wordt minder snel ziek, slaapt beter en hebt heel wat minder risico op hart- en vaatkwalen.

So, let’s start to sport! Maar welke sport kies je dan?

NIET ELKE SPORT IS EVEN IDEAAL

Het is cruciaal om weten dat er verschillende soorten sporten zijn, die verschillende dingen met je lichaam doen.

Om te beginnen moet je weten dat er een verschil is tussen gewicht verliezen en afslanken. Gewicht verliezen betekent de overtollige vetten kwijtraken. Afslanken betekent je figuur verbeteren en spiermassa kweken, zodat je metabolisme verbetert en je ook extra calorieën verbrandt buiten je sportieve activiteiten.

Overtollige vetten kwijtspelen is een goede zaak, maar waar je naar moet streven is afslanken door je spieren te doen toenemen. En dat brengt je tot volgende sportkeuze:

- Duursporten zijn ideaal om vetten te verliezen en aan je conditie te werken. Voorbeelden zijn lopen, fietsen en zwemmen. Je verbrandt er veel calorieën mee. De vetreserves worden echter pas na 20 tot 30 minuten aangesproken en je bouwt er geen extra spieren mee op. Ze zijn dus zeker niet slecht om af te vallen, maar zorgen niet voor een beter metabolisme en het beste afslanken op lange termijn.

- Krachtsporten (zoals buikspieroefeningen, push-ups en gewichten heffen) daarentegen bouwen je spiermassa op, waardoor je ook buiten het sporten extra calorieën verbrandt. Om je een idee te geven: elke extra kilo spieren levert het verbranden van 100 bijkomende calorieën per dag op. Probleem is echter dat je tijdens het sporten zelf weinig calorieën verbruikt.

- Wil je the best of both worlds? Ga dan voor intervaltrainingen. Basketbal en gevechtsporten zijn hier voorbeelden van, maar ook langere loopsessies aan verschillende snelheden is een prima plan. Want daarmee verbrand je vetreserves én bouw je je spiermassa uit. Heel belangrijk wel: doe dit niet als beginneling. Je moet eerst een goede conditie uitbouwen door duur- en krachtsporten. Zorg dat je bijvoorbeeld met gemak een half uur aan constante snelheid kan lopen.

Weet ook dat je bij écht afslanken door kracht- en intervalsporten wellicht niet direct resultaat ziet op de weegschaal. Dit komt doordat je vetten in spieren omzet, terwijl dat laatste zwaarder is. Hou zeker vol, want je plukt er nadien extraveel vruchten van.

Maar laat ons bovenal duidelijk zijn: belangrijk is om een sport te kiezen die je leuk vindt en die je kan blijven inpassen in je leven.

OOK JE EETPATROON AANPASSEN IS BELANGRIJK

Sporten is gezond. Maar afvallen door te bewegen alleen is niet voldoende. Hoewel het in belangrijke mate helpt om je vermageringsdoel te bereiken, blijft gezonde voeding het allerbelangrijkste. En da’s meer dan een dieet. Nee, het is je levenswijze veranderen.

Bovendien kan de combinatie sporten en ongezond eten zelfs gevaarlijk zijn. Bij het trainen verbrand je namelijk vetstoffen in je lichaam, waarbij de opgeslagen gifstoffen vrijkomen. Bij evenwichtige, gezonde voeding kan je lijf dit prima afvoeren. Maar bij vetten door junkfood en ander ongezond spul kan je lichaam de overdosis gifstoffen niet aan. Gevolg is dat je je tijdens en na het sporten slecht zal voeren, inclusief hoofdpijn en duizeligheid. Maar erger nog: het kan je organen aantasten en kanker uitlokken.

Als je meer wil weten over wat gezond eten nu precies inhoudt, verwijzen je graag door naar ons uitgebreid artikel hierover.

Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang een geschenkbon ter waarde van €5 bij aankoop van €50!