Hoe kan je lokaal afslanken aan de buik?

Wie er zich al eens aan waagde, weet dat het allesbehalve gemakkelijk is: plaatselijk afslanken aan de buik. Een ‘buikje’ is een kwaal waar heel wat mensen mee te kampen hebben, zelfs wie er een gezond BMI op nahoudt. Wat te eten en hoe bewegen om overtollig buikvet weg te werken?

© Shutterstock

Maar eerst even dit: hoe komt het eigenlijk dat de ene meer last lijkt te hebben van buikvet dat ‘blijft plakken’ dan de andere? Het antwoord is vrij simpel. Wie meer eet dan verbrandt, slaat vet op en dat gebeurt onder andere in de buikzone. Maar er is een tweede reden: hoge cortisolwaarden. Cortisol, oftewel het stresshormoon, maak je aan als je veel stress ervaart of ongezond eet én is vooral actief in en rond de buik. Daar slaat het energie op.

Eetadvies

van enkelvoudige naar complexe koolhydraten

Om buikvet te verbranden moet je enkelvoudige koolhydraten volledig van het menu schrappen en vervangen door complexe koolhydraten. Je raadt het al: de enkelvoudige koolhydraten vind je in koeken, snoep, gebak, wit brood, pasta, witte rijst, aardappelen en frisdrank. Complexe koolhydraten neem je in via fruit, groenten, noten, quinoa, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout. Wie veel ‘slechte’ enkelvoudige koolhydraten eet, zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt en er dus buikvet aangemaakt wordt.

Beweegadvies

waarom buikspieroefeningen geen nut hebben

Het klinkt logisch: buikvet verbranden dus snel wat buikspieroefeningen doen. Maar dat is het niet. Want welke oefening je ook doet, je zal nooit op één plaats vet verbranden door te bewegen. Buikspieroefeningen maken je spieren daar steviger en stabiliseren het lichaam, maar zullen geen of nauwelijks buikvet verbranden. Sporten en bewegen in het algemeen is uiteraard - in combinatie met een gezond voedingspatroon - altijd een goed idee. Maar belangrijker om specifiek je buikje aan te pakken is om stress te vermijden. Zo dalen je cortisolwaarden en verbrand je sneller buikvet. Zorg er ook voor dat je acht uur per dag slaapt.

Wist je dat...

er twee soorten buikvet bestaan?

Zeg niet zomaar vet tegen buikvet, want er zijn wel degelijk twee soorten én iedereen heeft van elke soort wel wat zitten (ook de mannen en vrouwen met een platte buik of wasbordje). Onderhuids vet zit tussen je huid en je spieren. Het is het vet dat je kan vastnemen en zacht aanvoelt. Orgaanvet zit rond je belangrijke organen (hart, longen, maag en lever) en vangt de schokken van buitenaf op. Het speelt ook een belangrijke rol in je hormonenhuishouding. Een lichaam heeft orgaanvet nodig, maar teveel is ongezond en duwt je buik naar buiten. Het belemmert de werking van je organen en verhoogt zo het risico op onder meer hart- en vaatziekten.

Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang een geschenkbon ter waarde van €5 bij aankoop van €50!