Waarom hangt ons voedingspatroon samen met onze gemoedstoestand?

Herkenbaar voor velen onder ons: je bent triestig of slechtgezind en je eet meer én ongezonder. Emotioneel eten heet dat dan. Maar bestaat het echt? Is er een verband tussen hoe en wat we eten en hoe we ons voelen? En wat kan je ertegen doen?

© Shutterstock 

Een slechte dag gehad op het werk, ruzie met je lief of een vriend of vriendin of gewoon: je niet lekker in je vel voelen. Velen onder ons grijpen dan naar eten. Als troost. En vaak zijn dat geen groentjes waar we ons dan mee volsteken, maar wel snoepgoed, koeken of vettige snacks. Vraag je je af of jij ook een emotionele eter bent? Stel je dan even onderstaande vragen.

  • Als je stress ervaart, eet je dan meer?
  • Als je jezelf wil kalmeren of een bepaald negatief gevoel wil tegengaan, eet je dan om je beter te voelen?
  • Beloon je jezelf soms met eten?
  • Heb je soms het gevoel dat voeding je ‘overvalt’, dat je er weinig controle over hebt?

Antwoord je hier vaak met ‘ja’ op, dan is eet je allicht emotioneel en niet per se uit een echt hongergevoel.

WAAROM EET JE EMOTIONEEL EN WAT DOE JE ERAAN?

Er zijn tal van redenen waarom mensen emotioneel gaan eten. Spontaan denk je nu allicht aan negatieve emoties die gecompenseerd moeten worden, maar het kan evengoed voortvloeien vanuit positieve gevoelens: beloning. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen naar ongezonde of een teveel aan eten grijpen op bepaalde emotionele momenten:

STRESS

Drukte en een leven dat er elke dag in al zijn drukte weer hetzelfde uitziet, kan ervoor zorgen dat eten net een soort climax van de dag wordt. Je grijpt dan naar een zak chips, een pak frieten of een reep chocolade.

Wat kan je doen?

In dit geval is het zaak om vooral iets aan de stress en het gebrek aan vernieuwing in je dagdagelijkse leven te doen. Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby of, drastischer zelfs, een nieuwe job?

VERVELING

Je hebt niks om handen en even geen doel voor ogen. Verveling! Dan is eten iets leuks om te doen, waar je niet bij hoeft na te denken en toch van geniet. Een valkuil voor vele emotionele eters.

Wat kan je doen?

Probeer jezelf op een andere manier af te leiden of de verveling tegen te gaan door een ommetje te lopen buiten of even een bezoekje te brengen aan vrienden.

ONVERWERKTE EMOTIES

Als je tijdelijk last hebt van heftige emoties omdat er op dat moment in je leven iets veranderde of je iets overkwam, is naar eten grijpen gemakkelijk en vooral: troostend. Maar oplossingen op lange termijn biedt eten niet.

Wat kan je doen?

Ga dus op zoek naar de oorzaak van je gevoelens en pak die aan. Desnoods met (professionele) hulp van buitenaf.

Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang een geschenkbon ter waarde van €5 bij aankoop van €50!